Valdag

Idag är det söndag 19 september 2010. Dagen när den myndiga delen av Sveriges befolkning har möjlighet att rösta. Rösta till riksdagen, landstings- och kommunfullmäktige. Vi har demokrati i Sverige som innebär att folk får göra sin röst hörd, vilket i sig är helt fantastiskt.

För en sån som mig så är såna här val svåra. Först har jag som sagt mölighet att rösta till 3 olika "instanser". Jag har ett antal olika partier som jag kan rösta på. Jag kan välja att rösta på olika partier till exempelvis riksdagen och kommunfullmäktige. Jag kan dessutom välja att rösta blankt, personrösta eller inte rösta alls. För en sån som mig så blir detta svårt.

Jag har idéer och tankar om hur jag tycker samhället borde vara. Jag vill att människor ska ha det bra, ha möjlighet att jobba, få hjälp om de är sjuka eller handikappade. Jag värnar vårt skyddsnät i Sverige som vi byggt upp i form av A-kassa, föräldraförsäkring, socialförsäkringar, pensioner och dylikt. Jag önskar även att vår miljö värnas...

Igår morse gjorde jag ett slags test på DN.se om vilket parti jag stödjer och försökte svara ärligt på frågorna. Denna undersökning visade att jag borde lägga en röst på Centerpartiet. Detta hade jag ingen aning om ;-)

Helt ärligt tycker jag att de flesta partier har något gott att komma med, samtidigt som jag till fullo inte kan känna att jag helhjärtat stödjer ett särskilt parti...

Idag den 19 september har jag dock gjort min röst hörd. Röstat på det som för stunden känns någorlunda rätt och riktigt. Visat att den lilla människan bryr sig. Visar det sig att jag röstat fel, att mina värderingar ändras så har jag ju möjlighet att rösta annorlunda om 4 år !!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0