ESC

kan inte lämna detta ämne oberört! I lördags gick eurovision song contest av stapeln och det gick URUSELT för det svenska bidraget!
Som alltid älskar jag schlager och hade en trevlig kväll där jag tillsammans med mina vänner på ett 30-årskalas satt och dömde ut (i princip) alla deltagarna. Hur kan man annat än att älska karlar i rosa utstyrsel med fastsydd katt på ena axeln?
Det som stör mig och tydligen resten av svenska befolkningen är att den tidiagre EUROPEISKA sångtävlingen numera bara handlar om en ÖSTeuropeisk tävling. Men som någon klok person på morgonnyheterna sa så ska väl inte europa delas in i öst och väst. Europa är väl helt enkelt europa och ESC är väl ett ypperligt bevis på något som sammanför denna stora enhet.
Hur som haver: Man röstar ofta på bidrag som man känner sig bekant med och grannländer står därför högt i kurs. Detta gör mig inte förvånad. Vi svenskar röstar väl mer än gärna på norska och danska bidrag. Det som är en nackdel för oss är väl att vi har så få grannländer =)
ESC var en ganska långdragen men rolig tillställning även denna gång och jag tyckte att vinnarbidraget var väldigt bra. Det blir spännande för Sverige att kvala nästa år!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0