Blomjord

Att sätta om blommor är något av det mest tålamodsprövande jag någonsin gör. Hade i princip bestämt mig för att INTE sätta om blommorna det här året, -De klarar sig väl bra ändå!? men när bladen var så bleka att jag nästan såg igenom dem så kände jag mig tvungen att förbarma mig. Jag tycker ju trots allt om mina blommor. Många av dem har jag drivit upp dem från små skott och är så stolt över dem. MEN jag gillar INTE blomjord. Varje gång jag försöker vara husmoderlig och sätter om blommor så slutar det alltid med att jag har jord i HELA lägenheten. Ändå försöker jag förbereda mig vid diskbänken så gott det går. Jag torkar alla krukor en miljard gånger med disktrasan och sopar golvet varannan minut. Trots detta sprids den f##bannade jorden som ett fint damm överallt!

HUR GÖR NI FÖR ATT UNDVIKA DETTA?

Jag har med andra ord haft en riktig husmoderlig dag då jag först var på Blomsterlandet köpte blomjord, lecakulor, olika frön och en vårlök. Nu har jag satt om blommorna i köket och sått några frön och håller tummarna att det blir något.

Alldels snart ska jag gå och börja med middagen. Det är ett projekt jag ser fram emot på riktigt! Jag ska göra gryta i min nya fina gjutjärnsgryta från Verner & Verner!!!

Kommentarer
Postat av: Carola

Jag sätter alltid om blommorna utomhus....

2007-04-20 @ 11:59:13
Postat av: Mamma

Tydligen så finns det inga bra sätt att slippa jord i hela lägenheten vid omplantering. Så jag instämmeri Carols tips. Välkommen hem till Fällis med blommorna går vi ut på tomten, så får gräsmattan lite underhåll.

2007-04-21 @ 20:21:57
Postat av: Mamma

Förresten! Hur gick det med grytan? Alltså smaken på den färdiga rätten.

2007-04-22 @ 00:46:44
Postat av: jessica

Hej Damen...

Ett tips vid omplantering inne är att hålla till en halva av en banan kartong med tidningspapper i botten. brukar fungera rätt så bra..om man håller sig däri.
Hoppas blommorna dina får lite bättre färg och lite mer kärlek efter omplantaget.
Kramar. / Jessica

2007-04-22 @ 14:54:56
Postat av: axel

Omplanterade växter behövs som bekant vattans igenom, så fixa omplanteringen i badrummet och, vattna igenom jorden, passa på att skölja av alla blad (tvätta dem lite och ev. spraya på lite växt glans), skölj av all överflödig jord från kruka, låt stå och rinna av ett tag och sedan är det bara att bära ut växten i fråga till sin plats. Görs allt detta i tex badkaret så slipper du jord på oönskade ställen i övriga rum.

2007-04-24 @ 02:01:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0