Ville baka

Imorgon är det fredag.
Jag gillar den här traditionen att bjuda på lite fredagsfika på jobbet.
Förra veckan var det karolina. Hon hade gjort en suveränt god citronkladdkaka och blåbärsrutor.
Jag tänkte jag skulle göra smulpaj med äpplena som legat i frysen ett tag....
Sagt o gjort. Ugnen på. Äpplena på smältning och sen lite deg på.
In i ugnen i SPRINGFORM !!
Efter ett tag börjar det ryka och lite sånt från "där bak på spisen", men jag oroar mig inte, tänker att det bara är äppelånga.
Sen öppnar jag av någon outgrundlig anledning ugnsluckan och då bolmar det ut rök
jag får lite smått panik
brandlarmet går igång

VAD ÄR FEL?
Jo, en SPRINGFORM läcker när det flyter ut äppelsaft och margarin. Detta rinner ner i botten av ugnen och blir fasligt hett. Så hett att det nästan tar eld... inte bra, inte bra.
Nåväl, jag får tyst på brandlarmet och vädrar och torkar ur ugnen
då är det sen dax för det säkra kortet:
MAZARINKAKA! Det går inte misslyckas med detta bakverk (vilket är en god tröst efter fadäsen) !! Det är enkelt och gudomligt gott - jag kommer göra succé på jobbet imorrn!?!?



MEN !!!

Efter att kakorna (jo, jag gjorde 2, en till jobbet och en att ta med upp till Johanna, Martin o kidsen) stått i ugnen en stund så upptäcker Pernilla

att all det smälta margarinet står kvar i pannan  uppe på spisen!
KLANT

Så just nu gräddas två mazarinkakor UTAN fett!!!
Ska bli intressant och se om det blir något alls utav detta!

Fredagsfikat imorgon lär inte bli någon "hit" ;-(

Kommentarer
Postat av: Carola L

Men fy så eländigt! Hoppas att det löser sig med fika ändå

2008-10-17 @ 06:40:28
URL: http://mammamuh.blogg.se/
Postat av: Jossan

Jag har ett recept som du måste få! Bakade ju en hel del till mitt kalas:-) Kanelpecanblondie!!! Supergod! ska försöka komma ihåg att maila det till dej!!!

2008-10-17 @ 09:03:57
Postat av: Hobbe

Hahahahaha.... det där hade nog aldrig hänt på den gamla goda tiden när vi höll oss uppdaterade med att göra fika åtminstone varje vecka...kladdkaka..chokladbollar..mmm

Förresten när bli man bjuden på mazariner då? hihi

2008-10-17 @ 19:45:10
URL: http://www.hobbes.tk

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0