Norrlandsoperan

Igår var jag på opera för första gången i mitt liv. Vi såg Den flygande Holländaren, en något försenad födelsedagspresent till Linda. Jag hade inga höga förväntningar alls eftersom jag inte är störtförtjust i arior... Men jag måste säga att kvällen blev mycket intressant. Föreställningen var bara 3 timmar lång inklusive en mycket välbehövlig kafferast. 3 timmar är tydligen light varianten då Wagner skrivit en opera på 18 (!) timmar!

Hur var då själva operan? Tja, scenuppsättningen var vacker, orkestern var fenomenal och operasångarna skötte sig nog väl de också. Jag hittade en favorit och det var Sentes pappa. Han sjöng enligt mig klart bäst av alla. Sen var det intressant att hela operan sjöngs på tyska och textades (!) på svenska. Jag som trodde att jag kunde tyska förstod knappt ett ord av vad de "skrek" fram i dova vibraton.

Ett annat intressant inslag var träningscyklarna! Träningscyklar i en Wagner-opera från 1800-talet. Det hade jag inte trott!!

Overall en trevlig kväll där jag tyvärr uppskattade kaffet med kakan mer än själva operasången.

Har ni några trevliga operaminnen eller förslag på operor man kan se?

Kommentarer
Postat av: Mamma

Men vad tyckte du om musiken egentligen? Gav den en speciell dimension till handlingen, eller skulle den ha gjort sig lika bra som teater?

2007-03-20 @ 11:51:35
Postat av: jessica

Hej...
Jag var på en opera som var en föreställning riktad mot barn, också den gick i Umeå. Den hette Vildingen. Jag tyckte den var jätte bra, men det var ganska mycket teater med så det var kanske det som gjorde den bra..musiken i sig är ju lite svår att uppskatta. Hoppas det är mer vår i luften nu!
Kram Jessica

2007-03-20 @ 13:12:13
Postat av: Pernilla

Måste nog säga att musiken VAR handlingen på nåt sätt!!!

2007-03-20 @ 18:09:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0