Frost

... på tak och bilar när jag vaknar på morgonen. Drar slutsatsen att det varit minusgrader under natten.
Solen tittar fram från en näst intill molnfri himmel.
Björkarna har skiftat färg nu och äntligen blivit sådär vackert gula som bara björkarna i Umeå kan bli

Värmen i lägenheten stiger tyvärr inte i samma takt som kylan sjunker ute (TACK Bostaden AB)
Igår tände jag massor av värmeljus i förhoppning om att kunna få upp innetemperaturen med åtminstone 1 (!) grad.... Som tur och var kom min kusin och hennes sambo på besök.... 4 personer värmer betydligt mer än bara 2 ! (och jag tror faktiskt att vi höjde temperaturen med nästan 2 grader en kort stund)

Läser just nu "Solstorm" av Åsa Larsson... Den är bara sådär härligt underbart spännande att jag i princip inte kan lägga ifrån mig boken. Handlingen utspelar sig i Kiruna under vintertid (som ni säkert redan vet) och det är tack vare hennes målande berättelser som jag känner att jag börjar längta till den riktiga vintern. Ni känner alla till den. Det frasar under fötterna när man går. Man måste bylta på sig MINST tre lager kläder. Näshåret fryser. Månen lyser upp på riktigt i den kritvita snön och sist men inte minst: JULAFTON! Det är bara oktober och jag har redan börjat längta efter att ta in julgranen (ja! jag och Henrik tar alltid in en levande gran), baka kakor, koka knäck, slå in klappar och träffa tjocka släkten

Är det nån fler än jag som börjar längta till denna underbara högtid så fort temperaturen sjunker under 0-strecket?

Kommentarer
Postat av: jessica

Hej...
Ler när jag tänker på era gran historier..=)
Det är sant att man längtar efter vintern, det är ju bara det att den aldrig tar slut när den väl har kommit..
Måste jag baka pepparkakor själv i år eller kommer du hit som en bak-nanny..?
Ha det gott vänen / Jessca

2006-10-18 @ 16:06:50
Postat av: Mamma

Vill bara att du ska veta att de vackra, gula löven här hemma i Fällfors inte längre lyser från träden utan numera skräpar på marken. Men de lär ju snart försvinna under det vita, kalla täcket som du skrev om, nästan poetiskt. Frys o må bra, snart är värmen tillbaka, eller.... Kramar (varma) Mamma

2006-10-19 @ 22:10:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0